3 februarie 2010

DPF; Informatii importante pentru utilizator

Conditii generale de utilizare a vehiculelor Chevrolet echipate cu Filtru de Particule (DPF)

Toate modelele moderne de motoare diesel Chevrolet sunt echipate cu un sistem postcombustie pentru a indeplini noile si viitorele norme de poluare a mediului care se refera la gazele de evacuare.

Modul de functionare a Filtrului de Particule:
Sistemul consta dintr-un convertor pre-catalitic si unul catalitic proiectat pentru a reduce emisiile de gaze cum ar fi hidrocarburile (HC), monoxidul de carbon (CO) si particulele materiale pentru a intruni normele referitoare la gazele de evacuare. Filtrul de particule (DPF) este proiectat sa colecteze particulele din gazele arse pentru a minimiza evacuarea funinginii in atmosfera. Particulele de funingine din filtru sunt arse la intervale regulate (proces denumit regenerare) pentru a preveni infundarea acestuia si a-i prelungi durata de viata.

Pe durata regenerarii, combustibil suplimentar este injectat in cilindri pentru a mari temperatura gazelor arse. Pentru ca regenerarea sa poata fi facuta este nevoie ca filtrul de particule sa ajunga la circa 600 grade Celsius pentru ca funinginea sa fie arsa si transformata in dioxid de carbon.

Senzorul de presiune din coloana de evacuare inainte si dupa filtrul de particule masoara diferenta de presiune din interiorul filtrului de particule, presiune corelata cu nivelul de funingine acumulata. Calculatorul motor (ECM) protejeaza motorul incepand regenerarea in momentul in care s-a detectat un nivel ridicat de funingine in filtru.

Pentru a atinge temperatura de 600 grade Celsius, criteriu de care depinde o regenerare de succes, mai multe conditii de mers trebuiesc indeplinite. Cand nivelul de funingine atinge pragul care impune regenerarea si felul in care s-a mers cu masina nu indeplineste conditiile regenererii, se va aprinde sau va clipi intermitent martorul DPF (de cele mai multe ori martorul de bujie incandescenta clipeste). Cand se intampla asta, masina trebuie sa continue sa mearga. Daca traficul si conditiile de drum permit, viteza masinii ar trebui mentinuta la peste 50 km/h pentru circa 15 minute. Indicatorul se va stinge cand nivelul funinginii este sub un anumit nivel in filtrul de particule. Martorul/indicatorul nu se va aprinde sau nu va clipi de fiecare data cand are loc o regenerare. Calculatorul motor va aprinde acest martor doar atunci cand regenerari anterioare au fost interupte sau au fost facute fara succes si s-a atins deja un anumit numar de astfel de incercari esuate.

Daca motorul este oprit in timpul regenerarii sau cand martorul/indicatorul este aprins sau clipeste, consumul de combustil va creste si durata de viata a uleiului de motor va scadea. Acestea sunt o consecinta a diluarii uleiului de motor cu combustibil din cauza intreruperii regenerarii. Combustibilul diluat modifica caracteristicile de lubrifiere si racire ale uleiului de motor si in cazuri extreme acest lucru poate duce la o distrugere completa a motorului din cauza supraincalzirii injectoarelor, cilindrilor, pistoanelor, etc.


Instructiuni de folosire a masinilor echipate cu filtrul de particule (DPF):

Exista doua modalitati de baza pentru a proteja mediul inconjurator si motorul diesel pe durata vietii acestuia.

1. Modalitatea potrivita de condus trebuie urmarita pentru a minimiza producerea funinginii de motoarele diesel:
- sfatul este de a evita schimbarile de trepte la turatii scazute - fie la trecere in treapta superioara, fie la retrogradari intr-o treapta inferioara.

2. Daca folosirea uzuala, de zi cu zi, a masinii duce la un nivel mare de funingine acumulata (mers in oras in principal), urmatoarele intructiuni ar trebui luate in considerare:
- Cand se aprinde martorul DPF conducatorul n-ar trebui sa opreasca masina si sa continue sa mearga asa cum se specifica in instructiunile de mai sus sau asa cum se mentioneaza in manualul de utilizare al masinii pana cand martorul se stinge.
- Proprietarii de masini diesel sunt rugati sa verifice nivelul uleiului de motor in mod regulat (500-1000 km, sau cel putin la fiecare realimentare cu combustibil) din cauza caracteristicilor de functionare a DPF-ului
- Odata ce martorul de 'Schimbare ulei' [Change oil soon], uleiul de motor trebuie inlocui imediat
- Cand uleiul de motor este inlocuit, este recomandat ca nivelul acestuia sa fie la jumatatea distantei dintre marcajele MIN si MAX de pe joja
- Cum motorul diesel modern common rail este sensibil la calitatea uleiului, trebuie folosit strict tipul de ulei de motor specificat in manualul de utilizare. Vrem sa atragem atentia asupra faptului ca indicatorul de vascozitate este doar una dintre metodele de clasificare ale uleiului de motor, uleiul trebuie sa fie conform si cu toate celelalte standarde (ex: ACEA C3).


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu